DKV presenta “Fueras Paraíso”, un projecte documental dels fotògrafs Jonás Bel i Rafael Trapiello

L'altra tracta el canvi climàtic i l'escassetat d'aigua, la transformació territorial i els problemes econòmics derivats de la crisi. L'exposició es podrà visitar al F/DKV, centre de fotografia amb causa, de la Torre DKV fins al 8/12/2021

Ahir es va presentar al F/DKV, centre de fotografia amb causa, el projecte documental “Fueras Paraíso”, dels fotògrafs Jonás Bell i Rafael Trapiello. L'obra està centrada en el territori i delimitada a la Comunitat Valenciana, i mostra tres línies mestres argumentals íntimament relacionades entre si: el canvi climàtic i l'escassetat d'aigua, la transformació territorial i els problemes econòmics derivats de la crisi, i la posterior transformació econòmica.

Els autors van fer un mapatge exhaustiu durant l'any 2018 al llarg de dotze viatges, un per cada mes de l'any, quatre dels quals a cadascuna de les tres províncies. Van fotografiar els 22 embassaments de la Comunitat Valenciana, les instal·lacions més rellevants de generació d'energia elèctrica, parcs naturals i els centres turístics i ciutats més importants.

També van visitar les zones amb més perill de despoblament a curt i mitjà termini i aquells llocs on els efectes de l'escalfament global ja són evidents (zones afectades per grans incendis, riuades, erosions costaneres per efecte de l'augment del nivell del mar, etc.) per intentar explicar la relació dels habitants amb aquest territori a través d'aspectes històrics, culturals i socials en aquest moment de canvi climàtic.

En l'acte de presentació d'aquesta exposició, que es podrà visitar fins al 8 de desembre, hi van participar els fotògrafs, tots dos membres del col·lectiu/agència NOPHOTO, Jonás Bell i Rafael Trapiello, i Carol Rojo, responsable de F/DKV, centre de fotografia amb causa.

Jonás Bell, guanyador del Premi Revelació PhotoEspaña 2006 i de les beques Campo Adentro (2011), FotoPres (2013) i Vegap (2013), ha destacat que “l'obra no és tant recuperar una cosa que va ser meravellosa, sinó això mateix, sempre que ens han explicat què era el paradís, realment és el paradís o no és el paradís? Realment la idea que tenim d'un lloc paradisíac, és real o no és real? O què hi passa… És aquesta indagació i aquest recorregut per la Comunitat Valenciana per intentar descobrir-ho”.

Rafael Trapiello, que és membre fundador del col·lectiu Nación Rotonda i que ha exposat en llocs com el festival de fotografia PhotoEspaña 2014 o el Museu de l'Hermitage de San Petersburg, ha explicat que: “Les nostres accions com a éssers humans ens han dut a un escenari de canvi climàtic, a una crisi i postcrisi econòmica després del 2008 força fort que encara cueja per aquí... I, sobretot, una espècie d'histèria col·lectiva pel benefici a curt termini. Un teixit econòmic basat només en el turisme, que sabem que a curt termini, consumint tants recursos materials i climàtics com ho estem fent, té els dies comptats”.

Fueras Paraíso” és una obra molt alineada amb la filosofia del F/DKV, centre de fotografia amb causa, que té com a objectiu convertir-se en un centre de referència que doni cabuda a projectes fotogràfics d'interès social, vinculats a les causes socials i mediambientals per les quals treballa la companyia des d'un posicionament activista.

Amb el programa ARTÈRIA DKV, des de l'asseguradora es promouen diferents accions adreçades a fomentar la creació artística com una via de comunicació i expressió, motor de salut i forma de potenciar el desenvolupament personal.

Des del programa, s'aposta fermament per l'ajuda als artistes del nostre país. En aquest sentit, aquest any s'ha celebrat, entre altres, la tercera edició de la Beca Primera Fase, per a la selecció d'un projecte la producció i exposició del qual serà a càrrec de DKV Seguros y la Comunitat de Madrid, respectivament.

També es fan premis d'adquisició en els esdeveniments d'obertura de galeries i es lliura el premi DKV a l'artista emergent per la millor exposició en galeria en els Premis GAC.

A Espanya, DKV està implantat en tot el territori nacional amb una àmplia xarxa d'oficines d'assegurances de salut (https://dkv.es/particulares) i consultoris, on treballen gairebé dos mil empleats, que donen servei a més de dos milions de clients.

Per a més informació http://cat.dkvsalud.com/cat/sala-de-prensa

Fueras Paraíso