L'obesitat i el sobrepès infantil: un problema de salut greu que té a Espanya una de les prevalences més altes del món

El 35% dels menors d'entre 8 i 15 anys té excés de pes a Espanya

Per combatre aquesta pandèmia, DKV ha llançat un manifest a favor de l'educació que promogui la salut integral. Es pot signar a https://dkvsalud.es/obesidadinfantil/

Un dels grans problemes de salut en l'àmbit mundial és l'obesitat i el sobrepès infantil, que afecta multitud de països d'arreu del món i que en algunes regions com Europa suposa una greu epidèmia.

Segons el Estudi sobre la situació de l'obesitat infantil a Espanya, de l'Institut de Vida Saludable de DKV, Espanya presenta una prevalença de sobrepès i obesitat infantil d'entre les més altes del món i es tracta d'una realitat social la magnitud de la qual sembla que està tocant sostre, segons la comparativa dels estudis ALADINO 2011 i 2013).

A Espanya, el 35% dels infants d'entre 8 i 16 anys presenta excés de pes; això significa 1 de cada 31 i, segons el Ministerio de Sanidad, Consumo y Bienestar Social, el 2019 el nostre país ocupava la 12a posició en sobrepès i obesitat en joves d'entre 5 i 19 anys, amb una prevalença del 34,1%.

Segons l'Organización Mundial de la Salud, Espanya és un dels països del món amb les xifres més elevades, però és que a més l'OMS assegura que, sense intervenció, els lactants i els nens petits obesos es mantindran obesos durant la infància, l'adolescència i l'edat adulta.

Una de les conseqüències de l'obesitat infantil és l'augment de factors de risc cardiovascular: s'estima que al voltant del 13% d'infants amb excés de pes té un augment de la pressió sistòlica i al voltant del 9%, de la diastòlica; una afecció molt freqüent és l'augment de lípids i de colesterol.

Un altre risc important de l'obesitat infantil és la diabetis tipus 2, que fa uns anys només es trobava a partir de la mitjana edat i que cada vegada s'inicia abans, ja a l'adolescència, atès que la diabetis tipus 2 està molt associada a l'excés de pes. Es creu que l'aparició cada vegada més alta entre els infants de la diabetis tipus 2 és una conseqüència d'aquesta epidèmia d'obesitat3.

Per ajudar a revertir aquesta situació, fa anys que DKV lluita contra l'obesitat infantil amb accions de conscienciació dirigides als diferents implicats: famílies, pediatres, escoles, administracions públiques i, evidentment, els infants.

Ara l'asseguradora fa un pas més i proposa que l'educació integral en salut sigui un contingut curricular i que es dediquin recursos i esforços al seu ensenyament, tant dins com fora de l'aula, per canviar els hàbits de salut des d'edats primerenques.

Ho fan a través d'un manifest a favor de l'educació que promogui la salut integral i que posa el focus en el fet que la salut, segons l'OMS, és molt més que l'absència de malaltia. El manifest es pot signar a https://dkvsalud.es/obesidadinfantil/, on es reclama que a les escoles s'ensenyin hàbits saludables de manera conscient i integral.

A més, també han creat aliances i s'han unit al Projecte Flueix, una proposta educativa creada per la Fundació Trilema, amb la col·laboració de Danone i el seu programa de Alimentant el Canvi, per adquirir hàbits saludables.

Activistes de la salut

El març de 2020, DKV va presentar el seu nou posicionament de marca “Activistes de la salut”, en què apel·la directament la societat a involucrar-se de manera directa en causes com ara la cura del medi ambient, la inclusió de les persones amb discapacitat, l'alimentació saludable, la lluita contra l'obesitat infantil i el benestar de la dona.

Des de fa temps, DKV impulsa iniciatives relacionades amb aquestes causes per divulgar i promoure accions que millorin la salut i el benestar de les persones i del planeta. Projectes com ara #LaHoraDeCuidarse amb el Club de les Malasmadres, que promou que les dones dediquin temps a la seva atenció personal; #DKVapptívate de prevenció de l'obesitat infantil; l'Observatori DKV de Salut i Medi Ambient i la Fundació Integralia DKV en són uns bons exemples.

Tanmateix, la companyia asseguradora va un pas més enllà i es converteix en activista amb aquest nou posicionament agosarat, directe i amb un to més reivindicatiu que recorda que «el moment d'actuar és ara».

A Espanya, DKV està implantat en tot el territori nacional amb una àmplia xarxa d'oficines d'assegurances de salut (https://dkvseguros.com/seguros-medicos-particulares/) i consultoris, on treballen gairebé 2.000 treballadors que donen servei a prop de 2 milions de clients.

1. Font: Estudi Passos 2019, Gasol Foundation

2. Prevalença de sobrepès i obesitat a Espanya a l'informe “The heavy burden of obesity” (OCDE 2019)

3 Han JC, Debbie AL, Kimm SY, Childhood Obesity – 2010: Progress and Challenges. Lancet 2010; 375 (9727): 1737-1748.

Educació per a la salut