L'origen de la COVID-19 genera rumors falsos i desinformacions, com ara que va ser creat en un laboratori o que està causat pel 5G

Des que un equip de l'OMS va viatjar a Wuhan, la ciutat xinesa en què es va detectar el focus inicial de la pandèmia, s'han compartit rumors falsos sobre l'origen d'aquest virus.

Demà, DKV Salut i Maldita.es llancen un nou article de la campanya “Menys rumors falsos, més rigor científic” en què es desmunten alguns rumors falsos sobre l'origen del coronavirus.

Ni el virus va ser creat en un laboratori ni està causat pel 5G, ho expliquem. Diferents continguts conspiratoris de tota mena han afirmat que el SARS-CoV-2 hauria estat obra de l'ésser humà, creat en un laboratori com a arma biològica per aconseguir diferents fins. Tanmateix, no hi ha evidències científiques que el coronavirus hagi estat creat en un laboratori. Per exemple, la suposada viròloga Judy Mikovits sosté que el SARS-CoV-2 “ha estat alliberat intencionalment”. Li-Meng Yan, una viròloga xinesa, i tres científics més també afirmen en un article i en entrevistes televisives que la COVID-19 ha estat creada en un laboratori a la Xina. L'article de Li-Meng Yan no ha estat publicat a cap revista científica i diferents experts destaquen la manca d'evidències que s'hi aporten.

Sonia Zúliga, investigadora de coronavirus al Centre Nacional de Biotecnologia, afirma que les declaracions de Judy Mikovits “no tenen cap evidència científica. I afegeix que “La major part de les referències que citen són o bé articles que encara estan en preprint (no revisats per altres científics) o fonts similars, no publicacions científiques; i quan citen moltes publicacions científiques, és per dir que no es creuen el que diuen”. A més, en un comunicat publicat a la revista "The Lancet" assegura que "científics de múltiples països han analitzat genomes de l'agent causal i els resultats conclouen, de forma aclaparadora, que l'origen rau a la vida silvestre".

A aquest rumor fals se li han afegit publicacions que atribueixen aquest tipus de declaracions a persones famoses o fins i tot a mitjans de comunicació. Per exemple, no és cert que Tasuku Honjo, nobel de Medicina, hagi afirmat que el coronavirus "està fabricat i el virus és completament artificial". El mateix Tasuku Honjo va manifestar en un comunicat que l'entristeix molt que el seu nom i el de la Universitat de Kyoto (Japó) fossin utilitzats “per difondre falses acusacions i desinformació".

Tampoc no és cert que el "Washington Post" hagi confirmat que l'origen del coronavirus sigui un laboratori de Wuhan. L'origen d'aquesta idea és una columna d'opinió publicada en aquest diari. Però en ella, el columnista Josh Rogin reconeix que no hi ha proves concloents que un laboratori de Wuhan sigui l'origen del coronavirus.

L'altre rumor fals que desmentim a l'article de demà és l'evidència científica que el coronavirus estigui causat per la tecnologia 5G. Alguns afirmen que el coronavirus no és un virus, sinó un "exosoma influït per la contaminació electromagnètica". Però no hi ha evidències que els camps electromagnètics afectin la salut ni estiguin relacionats amb la COVID-19.

En un contingut s'indica que "la tecnologia 5G anirà acompanyada d'un augment d'una varietat de patologies, des d'infertilitat fins a malalties neurològiques i càncer". Tanmateix, les evidències disponibles actualment, que són abundants, indiquen que l'exposició quotidiana als camps electromagnètics de baixa intensitat no sembla tenir efectes sobre la salut. Si vols tenir més informació sobre aquests rumors falsos i desinformacions sobre l'origen de la COVID-19, pots llegir l'article aquí.

Activistes de la salut

El mes de març passat, DKV va presentar el seu nou posicionament de marca «Activistes de la Salut» en què apel·la directament a la societat a involucrar-se de manera directa en causes com ara l'atenció del medi ambient, la inclusió de les persones amb discapacitat, l'alimentació saludable, la lluita contra l'obesitat infantil i el benestar de la dona.

Des de fa temps, DKV impulsa iniciatives relacionades amb aquestes causes per divulgar i promoure accions que millorin la salut i el benestar de les persones i del planeta. Projectes com ara #LaHoraDeCuidarse amb el Club de les Malasmadres, que promou que les dones dediquin temps a la seva atenció personal; #DKVapptívate de prevenció de l'obesitat infantil; l'Observatori DKV de Salut i Medi Ambient i la Fundació Integralia DKV en són uns bons exemples.

Tanmateix, la companyia asseguradora va un pas més enllà i es converteix en activista amb aquest nou posicionament agosarat, directe i amb un to més reivindicatiu que recorda que «el moment d'actuar és ara».

Maldita.es

Maldita.es és un mitjà de comunicació sense ànim de lucre que lluita contra la desinformació i promou la transparència a través del fact-checking i l'ús de tècniques de periodisme de dades. La seva missió principal és proporcionar eines, tecnologia i informació que permeti als ciutadans crear-se opinions i prendre decisions informades. És l'única organització espanyola part del grup d'alt nivell sobre fake news i desinformació de la Comissió Europea. També és signant del Codi de Principis de la International Fact-Checking Network.

A Espanya, DKV està implantat en tot el territori nacional amb una àmplia xarxa d'oficines d'assegurances de salut (https://dkvseguros.com/seguros-medicos-particulares/) i consultoris, on treballen gairebé 2.000 treballadors que donen servei a prop de 2 milions de clients.

DKV Click Maldita