La vacuna contra la COVID-19 genera rumors falsos, com ara que la primera remesa per a Espanya portava el logotip d'una empresa de microxips

Altres rumors falsos d'aquests dies han estat que la vacuna russa ha provocat reaccions a la pell d'una dona o que una oficial de l'Exèrcit argentí ha mort per aquesta vacuna

Demà, DKV Salut i Maldita.es llancen un nou article de la campanya “Menys rumors falsos, més rigor científic” en què es desmunten rumors falsos sobre salut.

Durant les últimes setmanes s'han viralitzat múltiples rumors falsos i desinformacions sobre les vacunes contra la COVID-19 que ja s'han començat a administrar en alguns països. No és cert que el primer paquet de vacunes contra la COVID-19 que ha arribat a Espanya porti el logotip d'una empresa de microxips ni que la vacuna russa Sputnik V hagi provocat reaccions a la pell a una tal Sandra Romero ni la mort d'una caporal de l'Exèrcit argentí. Tampoc no és veritat que hagin vacunat amb tapa Nancy Pelosi, presidenta de la Cambra de Representants dels Estats Units.

Ha circulat per xarxes socials una imatge del primer paquet de vacunes contra la COVID-19 que va arribar a Espanya el 26 de desembre passat i en què apareix el logotip de l'empresa Softbox. Aquesta foto va acompanyada d'una captura de la cerca a Google d'un web denominat softboxsilverskin en què apareixen les paraules "electrònica i microxips".

El logotip que apareix en el paquet de vacunes és el de l'empresa Softbox, que es dedica a l'envasament amb control de temperatura. El web que apareix a la imatge que s'està movent és el de SilverSkin, que és la marca de Softbox especialitzada en la venda de cobertes protectores tèrmiques per al transport de mercaderies. Entre els seus productes, disposen de cobertes tèrmiques per a dispositius electrònics i microxips. Però ni Softbox ni SilverSkin són marques d'"electrònica i microxips", sinó d'embalatge i contenidors.

Durant els últims dies també s'ha difós un tuit amb una foto d'unes cames amb taques vermelles a la pell acompanyada del missatge següent: “Hola, soc Sandra Romero, DNI 37263954. Em vaig posar la vacuna Sputnik V dimarts a la tarda i dijous em va produir reaccions a la pell". És un rumor fals: es tracta d'un compte fals que ha reconegut que el seu testimoni és "mentida". A més, la imatge és antiga i no està relacionada amb la COVID-19.

També s'han viralitzat a les xarxes socials algunes publicacions que indiquen que ha mort una caporal primera infermera de l'Exèrcit argentí, “amb només 29 anys, després de rebre la vacuna transgènica russa”. “Ens estan matant. El genocidi ja és un èxit”, indiquen els missatges. És un rumor fals, ja que l'Exèrcit argentí ha difós un comunicat on explica que la jove va morir per "una fallada cardíaca" i subratllen que no es va vacunar contra la COVID-19.

Els rumors falsos sobre aquestes vacunes també han arribat a les vides dels polítics, si vols saber més sobre la suposada falsa vacunació de Beni Ben Muvchar o Kamala Harris, pots llegir l'article de DKV i Maldita.es.

Maldita