DKV i el nutricionista Carlos Ríos alerten sobre el risc per a la salut del consum excessiu de greixos saturats

Els greixos són més perillosos quan procedeixen d'ultraprocessats, ja que solen ser refinats i es consumeixen amb altres ingredients malsans com sucres afegits

DKV i el nutricionista creador del moviment “Realfooding”, Carlos Ríos, han presentat el manifest “Per un consum responsable de greixos saturats”, elaborat conjuntament amb l'objectiu d'informar i alertar dels riscos per a la salut d'una presència excessiva a la nostra dieta de determinats tipus de greixos i, especialment, dels productes ultraprocessats que els contenen.

Aquest manifest fa un èmfasi especial en la ingesta de greixos presents en ultraprocessats, el consum mitjà dels quals assoleix el 24% de la ingesta energètica diària total a Espanya. Malgrat això, la major part de les institucions1 recomanen limitar la ingesta de greixos saturats a una xifra inferior al 10% de la ingesta energètica diària2, que estableix el límit en ≤12%.

Per poder complir aquest percentatge és important conèixer els tipus de greixos en els aliments. Els especialment perillosos són els que procedeixen d'ultraprocessats, que seran greixos refinats i es consumiran amb altres ingredients com sucres afegits, farines refinades, sodi, etc.

La presentació del manifest ha tingut un format virtual i ha comptat amb la participació del conseller delegat de DKV, la subdirectora de Desenvolupament de Salut Digital a DKV i Carlos Ríos.

Josep Santacreu, conseller delegat, ha explicat: “A DKV sabem que l'alimentació adequada és una potent eina de millora de la salut -present i futura- dels ciutadans i de la sostenibilitat dels sistemes sanitaris, ja que l'elecció personal no saludable dels aliments disponibles és un factor pronòstic de malaltia, mortalitat i, conseqüentment, d'infelicitat. Per això, com a activistes de la salut, ens sentim obligats a assumir un decàleg de compromisos per aconseguir implementar polítiques que millorin la salut pública i individual”.

Elena Torrente, subdirectora de Desenvolupament de Salut Digital de l'asseguradora, ha explicat que “posem a disposició dels nostres clients eines per ajudar a cuidar-se com la plataforma de salut digital Quiero cuidarme Más, que inclou l'Índex de vida saludable amb un conjunt de 9 indicadors de salut”. Torrent ha afegit que des de l'asseguradora promouen l'R+D+I: “el DKV Innolab de salut digital representa el ferm compromís de la companyia per promoure la recerca, el desenvolupament i la innovació en salut digital. Forma part del Barcelona Health Hub i està ubicat al Recinte Modernista de Sant Pau”.

El nutricionista Carlos Ríos ha recordat que hem de deixar de criminalitzar els greixos: “reduir el consum d'ultraprocessats fa molt més per la salut cardiovascular que reduir la ingesta de greixos saturats i colesterol”.

El manifest “Per un consum responsable de greixos saturats” també tracta temes com els greixos saturats vegetals, el colesterol o el polèmic nutri-score. A més, el document inclou un decàleg de compromisos de l'asseguradora en pro d'una alimentació saludable, en què es manifesta la seva dedicació a analitzar i investigar en l'àmbit de la salut, així com a divulgar entre la ciutadania, els seus grups d'interès i els seus assegurats per contribuir al benestar general de la societat, amb informació mèdica contrastada, les millors pràctiques per a una alimentació saludable, en el marc integral de l'“índex de vida saludable” de l'aplicació Quiero cuidarme Más de DKV Seguros.

Activistes de la salut

El març de 2020, DKV va presentar el seu nou posicionament de marca “Activistes de la salut”, en què apel·la directament la societat a involucrar-se de manera directa en causes com ara la cura del medi ambient, la inclusió de les persones amb discapacitat, l'alimentació saludable, la lluita contra l'obesitat infantil i el benestar de la dona.

Des de fa temps, DKV impulsa iniciatives relacionades amb aquestes causes per divulgar i promoure accions que millorin la salut i el benestar de les persones i del planeta. Projectes com ara #LaHoraDeCuidarse amb el Club de les Malasmadres, que promou que les dones dediquin temps a la seva atenció personal; #DKVapptívate de prevenció de l'obesitat infantil; l'Observatori DKV de Salut i Medi Ambient i la Fundació Integralia DKV en són uns bons exemples.

Tanmateix, la companyia asseguradora va un pas més enllà i es converteix en activista amb aquest nou posicionament agosarat, directe i amb un to més reivindicatiu que recorda que «el moment d'actuar és ara».

A Espanya, DKV està implantat en tot el territori nacional amb una àmplia xarxa d'oficines d'assegurances de salut (https://dkv.es/particulares/) i consultoris, on treballen gairebé dos mil empleats, que donen servei a més de dos milions de clients.

1 (FAO/OMS, PHE, AHA, EFSA, etc.) 2 (llevat de la French Food Safety Agency)
Greixos saturats