La preocupació principal de les dones embarassades durant la pandèmia és la por al contagi de la COVID-19

Els experts recomanen extremar les precaucions i evitar l'alarmisme en aquest col·lectiu de risc

A través de Quiero cuidarme Más, metges voluntaris responen aquestes i altres consultes de manera gratuïta dins la iniciativa #MédicosFrentealCOVID.

Milers de dones esdevindran mares aviat i afronten l'embaràs amb les inquietuds que comporta la pandèmia per la COVID19. Durant els dies previs al Dia de la Mare, els experts en ginecologia de la plataforma de telemedicina gratuïta Quiero cuidarme Más, que respon als dubtes i inquietuds de la COVID19 i de la salut en general, donen un missatge de calma i recomanen extremar les precaucions.

Segons explica el Dr. Joan Soler, ginecòleg i propietari de les clíniques Soleco, la principal inquietud és la possibilitat del contagi: “És important tenir en compte que, de moment, no hi ha evidència científica que hi hagi transmissió de la malaltia de la mare al fetus. Cal mantenir la calma, extremar les precaucions i evitar alarmisme”.

El ginecòleg recomana sortir de casa només en condicions de força major i amb les mesures de protecció adequades: mascareta, guants i mantenir la distància de seguretat entre persones.

El Dr. Soler també aconsella no fer més ecografies de les habituals perquè anar a la clínica suposa sortir de casa. Fer aquest procediment de diagnòstic cada dos mesos és el normal; si no hi ha cap problema afegit, és el que s'hauria de fer.

Soler comenta que les dones haurien d'estar tranquil·les i gaudir de l'embaràs. A més, afegeix que “de moment, a la nostra clínica estem començant a notar l'augment d'embarassos durant el confinament; d'aquí a un mes i mig veurem si augmenta més la xifra”. A les dones que acaben de ser mares, els recorda que és important l'aïllament durant les primeres setmanes.

A l'inici de la crisi de la COVID-19, DKV va obrir la seva plataforma de telemedicina Quiero cuidarme Más a tota la ciutadania i de manera gratuïta per contribuir a descongestionar les urgències. Juntament amb la Sociedad Española de Medicina Interna (SEMI) i la Sociedad Española de Medicina Familiar y Comunitaria (semFYC), va llançar #MédicosFrentealCOVID, una iniciativa a través de la qual professionals sanitaris cedeixen de manera altruista el seu temps per atendre consultes de pacients per xat o telèfon. Més de 874 metges s'hi han inscrit com a voluntaris i s'han atès gairebé 12.000 consultes de diferents

especialitats, com ara medicina de família, medicina interna o ginecologia, entre d'altres, de manera gratuïta i 100% confidencial.

Del total de consultes, un 38% de les preguntes estan relacionades amb la simptomatologia de la COVID-19, el 41% són consultes generals i un 14% estan vinculades a tractaments mèdics.

Les dones en són les principals usuàries (63%), davant dels homes (37%). Per franges d'edat, són les persones d'entre 25 i 45 anys les que han accedit a aquesta eina de telemedicina.

El 88% dels usuaris “valora molt positivament l'atenció i tornaria a utilitzar-la”, i un 60% “considera el registre i ús molt positius”.

La iniciativa està enfocada a aclarir dubtes davant casos lleus o símptomes menors i, en cap cas, pretén substituir l'atenció urgent que puguin necessitar casos greus que requereixin suport i valoració presencial.

Més iniciatives de DKV contra la COVID-19

L'asseguradora també ha llançat, amb la participació del Consejo General de la Psicología de España, la Plataforma del Voluntariado de España i la Sociedad Española de Geriatría y Gerontología, un servei gratuït d'atenció psicosocial, a través del telèfon 976 388 601, adreçat a gent gran amb l'objectiu d'atenuar l'impacte psicològic derivat de la crisi.

La iniciativa #NingúnMayorSolo dona resposta a la demanda de suport psicosocial que pot tenir molta gent gran que s'ha vist aïllada de la família davant l'actual situació de crisi sanitària i social.

A més, DKV ha creat el web dkv.es/misaludemocional amb l'objectiu de dotar d'informació i eines a les famílies per cuidar la seva salut emocional. Va adreçada a qualsevol persona que vulgui cuidar la seva salut, no només física sinó també emocional.

Els continguts també estan pensats per a les famílies amb infants petits, amb recursos per ajudar a educar emocionalment els més petits de la casa, com ara vídeos, jocs, tutorials i continguts elaborats i supervisats per professionals.

També s'ha impulsat la iniciativa #NingúnSanitarioSolo, que pretén donar resposta a la demanda de suport psicològic i emocional del col·lectiu, ja que en la situació de crisi sanitària actual alguns professionals poden estar patint sensació de desbordament en la demanda assistencial, exposició al desconsol de les famílies i temor davant el risc de contreure i transmetre malalties temudes.

Totes aquestes iniciatives responen a un exercici de responsabilitat social i de compromís amb la societat del Grup DKV, obert a la col·laboració de tots els qui s'hi vulguin sumar.

El Grup DKV forma part d'ERGO, un dels grups asseguradors més grans a Alemanya i Europa. A Espanya disposa de diverses empreses que cobreixen i que asseguren diferents aspectes, entre elles DKV Servicios, especialitzada en serveis de salut i benestar, que desenvolupa les solucions de salut digital.

Quiero cuidarme Más