"El 30% dels vacunats contra la COVID-19 morirà d'aquí a pocs mesos" és un dels rumors falsos d'aquesta setmana

Altres rumors falsos són una imatge que situa els migrants com a grup prioritari de vacunació o que la vacuna de la pòlio va inocular càncer a milions de persones en els anys 50 i 60.

DKV Salut i Maldita.es desmenteixen avui més rumors falsos i desinformacions sobre el coronavirus a “Menys rumors falsos, més rigor científic”.

Aquesta setmana s'han viralitzat tres rumors falsos més sobre la vacunació que es poden llegir a l'article d'avui de Maldita.es i DKV Salut. Un d'aquests rumors falsos és un contingut viralitzat que diu que el 30% dels vacunats contra la COVID-19 morirà d'aquí a pocs mesos perquè la vacuna provocarà una “tempesta de citocines”. Però, al contrari del que diu la publicació, no hi ha evidències que les vacunes d'ARN missatger (ARNm) contra la COVID-19 provoquin una “tempesta de citocines” ni morts.

La denominada “tempesta de citocines” és una resposta inflamatòria desmesurada en què està implicat el sistema immune. Però l'África González Fernández, catedràtica d'Immunologia de la Universitat de Vigo, explica que "no hi ha cap evidència que les vacunes produeixin tempesta de citocines”. “Al contrari, l'eviten", assegurava.

Al contrari del que diu el text, tampoc no hi ha evidències que les vacunes d'ARNm "destrueixin" els nostres pulmons ni causin malalties autoimmunes. González indicava que les malalties autoimmunes "són molt variades i de causes no massa clares, però que totes tenen una base genètica i ambiental”. “Una d'aquestes és les infeccions, però no les vacunes", subratllava.

Un altre dels rumors falsos d'aquests dies és una imatge que situa els migrants com a grup prioritari de vacunació contra la COVID-19. No és un document oficial del Ministerio de Sanidad. Es tracta d'un missatge que circula a Tik Tok que indica que “si ets migrant, tens dret per damunt dels espanyols a posar-te la vacuna en cinquena posició”. “I no es tallen a posar-ho, aquí teniu la llista oficial", indica la publicació, que es comparteix al costat d'una imatge que suposadament indica quins són “els grups prioritaris de vacunació davant la COVID-19”.

Dels vuit grups que es mostren en aquesta suposada “llista oficial”, el cinquè amb prioritat per rebre la injecció estaria format per les persones institucionalitzades i en risc d'exclusió social, entre les quals hi hauria els migrants. Però és un rumor fals que sigui una llista oficial, la captura procedeix d'un estudi de novembre de 2020 d'una plataforma independent de científics, que assegura que no és un document oficial del Ministerio de Sanidad.

En concret, la imatge prové d'un estudi realitzat pel Grup Col·laboratiu Multidisciplinari per al Seguiment Científic de la COVID-19 (GCMSC), un grup d'investigació impulsat pel

Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal), el Col·legi de Metges de Barcelona (COMB) i l'Associació d'Entitats d'Investigació de Catalunya (ACER).

D'altra banda, el Ministerio de Sanidad ha remès les infografies i els documents publicats als seus canals de comunicació, en què no s'ha trobat cap rastre de la captura que circula.

Per conèixer més rumors falsos d'aquest tipus, com ara que hi ha evidències que diuen que la vacuna de la pòlio “va inocular càncer a milions de persones en els anys 50 i 60”, pots llegir l'article d'avui aquí.

Activistes de la salut

El març de 2020, DKV va presentar el seu nou posicionament de marca “Activistes de la salut”, en què apel·la directament la societat a involucrar-se de manera directa en causes com ara la cura del medi ambient, la inclusió de les persones amb discapacitat, l'alimentació saludable, la lluita contra l'obesitat infantil i el benestar de la dona.

Des de fa temps, DKV impulsa iniciatives relacionades amb aquestes causes per divulgar i promoure accions que millorin la salut i el benestar de les persones i del planeta. Projectes com ara #LaHoraDeCuidarse amb el Club de les Malasmadres, que promou que les dones dediquin temps a la seva atenció personal; #DKVapptívate de prevenció de l'obesitat infantil; l'Observatori DKV de Salut i Medi Ambient i la Fundació Integralia DKV en són uns bons exemples.

Tanmateix, la companyia asseguradora va un pas més enllà i es converteix en activista amb aquest nou posicionament agosarat, directe i amb un to més reivindicatiu que recorda que «el moment d'actuar és ara».

Maldita.es

Maldita.es és un mitjà de comunicació sense ànim de lucre que lluita contra la desinformació i promou la transparència a través del fact-checking i l'ús de tècniques de periodisme de dades. La seva missió principal és proporcionar eines, tecnologia i informació que permeti als ciutadans crear-se opinions i prendre decisions informades. És l'única organització espanyola part del grup d'alt nivell sobre fake news i desinformació de la Comissió Europea. També és signant del Codi de Principis de la International Fact-Checking Network.

A Espanya, DKV està implantat en tot el territori nacional amb una àmplia xarxa d'oficines d'assegurances de salut (https://cat.dkvseguros.com/seguros-medicos-particulares/) i consultoris, on treballen gairebé 2.000 treballadors que donen servei a prop de 2 milions de clients.

DKV Click Maldita