Segueixen apareixent rumors falsos per combatre la COVID-19, com ara fer gàrgares amb aigua salada o bicarbonat

Ni podem saber si estem “lliures” de COVID-19 contenint la respiració durant uns segons ni hi ha evidències que els tanins del vi serveixin per combatre aquest virus.

Demà, DKV Salut i Maldita.es desmenteixen més coses sobre el coronavirus a “Menys rumors falsos, més rigor científic”.

Durant els últims mesos de crisi pandèmica, s'han viralitzat tota mena de trucs per prevenir o combatre la malaltia. A l' article de demà de Maldita.es i DKV Seguros en desmentim alguns.

Un dels rumors falsos és que es pot saber si estem “lliures” del virus contenint la respiració durant uns segons. S'ha difós un vídeo en què apareix un cercle que es desplaça del punt A al B en un pla. En total, triga uns 25 segons. “Si pots contenir la respiració fins que el punt vermell es mogui d'A a B, estàs lliure de COVID-19”, indica un text que acompanya el vídeo. No hi ha cap prova que aguantar la respiració un temps determinat sigui un mètode de diagnòstic vàlid.

Tarik Jasarevic, portaveu de l'Organización Mundial de la Salud (OMS), explicava al mitjà de verificació AFP Factual que "no hi ha evidència" que aguantar la respiració sigui una tècnica vàlida per diagnosticar el coronavirus.

Una altra desinformació és que els tanins de vi serveixen per combatre la COVID-19. Però avui dia no hi ha evidències que aquesta substància o els productes que la contenen tinguin eficàcia davant la malaltia causada pel coronavirus. Aquesta idea procedeix d'un estudi que analitza el possible potencial de l'àcid tànnic per desenvolupar teràpies contra la COVID-19. L'àcid tànnic pertany a la família dels tanins, que són unes substàncies presents a nombrosos vegetals com el raïm i, per tant, el vi.

Pepe Alcamí, viròleg de l'Instituto de Salud Carlos III, explica que el problema és que tot l'estudi està realitzat en models in vitro. “La seva rellevància és baixa perquè hi ha centenars de compostos que han mostrat la seva activitat in vitro, però molt pocs arriben a avaluar-se en models in vivo i en assajos clínics (amb persones)”.

La viròloga Sonia Zúñiga, investigadora de coronavirus al Centro Nacional de Biotecnología, confirmava que no hi ha una evidència científica sòlida que indiqui que els tanins poden ajudar a combatre la COVID-19: “És l'únic estudi que s'ha publicat sobre això i les dades són molt preliminars”.

Tampoc no hi ha cap evidència que fer gàrgares amb aigua salada o amb bicarbonat elimini la COVID-19. S'han mogut en xarxes socials alguns continguts que diuen que abans d'arribar als pulmons, el coronavirus roman a la gola durant diversos dies. Suposadament, si en aquell moment

es fan gàrgares amb diferents líquids i barreges, com aigua amb sal i vinagre o bicarbonat amb aigua calenta i llimona, s'eliminaria el virus. Però no hi ha evidències que sigui així.

Una cadena de WhatsApp indica que amb aquest truc es "canviaria el pH del nostre cos", fet que faria que el "virus morís". "Acabaríem en 7 dies amb la pandèmia al món sencer", conclou. Però Alcamí, viròleg de l'Instituto de Salud Carlos III, assegurava que ni aquestes barreges canvien el pH de la nostra gola ni, encara que ho fessin, eliminarien el virus.

Per conèixer més rumors falsos d'aquest tipus, com ara que barrejar taronja rostida i sucre morè torna miraculosament el sentit del gust després d'haver superat la COVID-19, pots llegir l'article de demà aquí.

Activistes de la salut

El març de 2020, DKV va presentar el seu nou posicionament de marca “Activistes de la salut”, en què apel·la directament la societat a involucrar-se de manera directa en causes com ara la cura del medi ambient, la inclusió de les persones amb discapacitat, l'alimentació saludable, la lluita contra l'obesitat infantil i el benestar de la dona.

Des de fa temps, DKV impulsa iniciatives relacionades amb aquestes causes per divulgar i promoure accions que millorin la salut i el benestar de les persones i del planeta. Projectes com ara #LaHoraDeCuidarse amb el Club de les Malasmadres, que promou que les dones dediquin temps a la seva atenció personal; #DKVapptívate de prevenció de l'obesitat infantil; l'Observatori DKV de Salut i Medi Ambient i la Fundació Integralia DKV en són uns bons exemples.

Tanmateix, la companyia asseguradora va un pas més enllà i es converteix en activista amb aquest nou posicionament agosarat, directe i amb un to més reivindicatiu que recorda que «el moment d'actuar és ara».

Maldita.es

Maldita.es és un mitjà de comunicació sense ànim de lucre que lluita contra la desinformació i promou la transparència a través del fact-checking i l'ús de tècniques de periodisme de dades. La seva missió principal és proporcionar eines, tecnologia i informació que permeti als ciutadans crear-se opinions i prendre decisions informades. És l'única organització espanyola part del grup d'alt nivell sobre fake news i desinformació de la Comissió Europea. També és signant del Codi de Principis de la International Fact-Checking Network.

A Espanya, DKV està implantat en tot el territori nacional amb una àmplia xarxa d'oficines d'assegurances de salut (https://cat.dkvseguros.com/seguros-medicos-particulares/) i consultoris, on treballen gairebé 2.000 treballadors que donen servei a prop de 2 milions de clients.

DKV Click Maldita