Les vacunes contra la COVID-19 generen rumors falsos i desinformacions, com ara que el 80% de les persones que les reben emmalalteixen

Demà, DKV Salut i Maldita.es llancen un nou article de la campanya “Menys rumors falsos, més rigor científic” en què es desmunten rumors falsos sobre els efectes secundaris d'aquestes vacunes

Durant les últimes setmanes han circulat per les xarxes socials múltiples rumors falsos i desinformacions sobre els suposats efectes secundaris de les vacunes contra la COVID-19 (Pfizer, Moderna, AstraZeneca i Sputnik V). A l'article de demà de DKV Salut i Maldita.es es desmunten aquests rumors falsos.

Un és que a Gibraltar han mort 53 persones després de rebre la vacuna contra la COVID-19 només 10 dies després de començar el procés. El web que el difon no aporta cap mena de prova i el ministre principal de Gibraltar, Fabián Picard, ha assegurat que no és cert. A través del seu compte de Twitter, ha afirmat que el contingut és "mentida" i que "ningú no s'hauria de creure ni una paraula" del que diu.

A més, l'Autoritat de Salut de Gibraltar ha indicat en un comunicat remès que "no hi ha evidències que cap de les 11.073 persones vacunades a Gibraltar hagi mort a conseqüència de cap reacció a la vacuna" i que "les afirmacions que diuen el contrari a les xarxes socials són completament falses".

Un altre dels rumors falsos és que aquestes vacunes contra el coronavirus “fan emmalaltir” el 80% de les persones que la reben. S'ha viralitzat un vídeo en què diverses persones, entre les quals l'activista antivacunes i promotora de teories de la conspiració, Judy Mikovits, parlen sobre les vacunes contra el coronavirus. Entre les afirmacions falses que sostenen, asseguren que les vacunes d'ARN missatger (ARNm) no compleixen la definició de vacuna, que canviaran el nostre ADN i que causen efectes adversos al 80% de les persones vacunades.

Però tot això no és cert, la vacuna d'ARN missatger sí que compleix la definició de vacuna dels Centres per al Control i Prevenció de Malalties dels Estats Units (CDC) i no altera l'ADN. A més, també és fals que “fa emmalaltir” el 80% de persones que la reben.

Les vacunes poden causar algunes reaccions adverses, gairebé sempre lleus. Tanmateix, les dades recopilades fins ara tant en els assajos clínics com en l'aplicació de les vacunes contra la COVID-19 en els primers grups de població vacunats indiquen que aquestes vacunes són segures i contradiuen l'afirmació que “faran emmalaltir” el 80% de la població.

També circula un rumor fals que explica que una voluntària de l'assaig clínic de la vacuna de Pfizer ha patit una erupció a la planta dels peus com a efecte secundari. Pfizer afirma que el voluntari sí que va participar en un dels assajos clínics de la vacuna contra la COVID-19, però indica que la seva condició mèdica no està relacionada amb la seva participació en l'assaig clínic. La companyia insisteix que no s'han observat problemes de seguretat greus de la vacuna.

La mateixa voluntària assegura que els fabricants de la vacuna li han comunicat que es trobava en el grup placebo de l'assaig, per la qual cosa és impossible que aquesta reacció cutània hagi estat provocada per la vacuna.

Per conèixer altres rumors falsos i desinformacions sobre aquestes vacunes, com el d'una dona que ha patit un avortament després de vacunar-se o que les vacunes causen convulsions, pots llegir l'article de demà aquí.

Activistes de la salut

El mes de març passat, DKV va presentar el seu nou posicionament de marca «Activistes de la Salut» en què apel·la directament a la societat a involucrar-se de manera directa en causes com ara l'atenció del medi ambient, la inclusió de les persones amb discapacitat, l'alimentació saludable, la lluita contra l'obesitat infantil i el benestar de la dona. Des de fa temps, DKV impulsa iniciatives relacionades amb aquestes causes per divulgar i promoure accions que millorin la salut i el benestar de les persones i del planeta. Projectes com ara #LaHoraDeCuidarse amb el Club de les Malasmadres, que promou que les dones dediquin temps a la seva atenció personal; #DKVapptívate de prevenció de l'obesitat infantil; l'Observatori DKV de Salut i Medi Ambient i la Fundació Integralia DKV en són uns bons exemples. Tanmateix, la companyia asseguradora va un pas més enllà i es converteix en activista amb aquest nou posicionament agosarat, directe i amb un to més reivindicatiu que recorda que «el moment d'actuar és ara».

Maldita.es

Maldita.es és un mitjà de comunicació sense ànim de lucre que lluita contra la desinformació i promou la transparència a través del fact-checking i l'ús de tècniques de periodisme de dades. La seva missió principal és proporcionar eines, tecnologia i informació que permeti als ciutadans crear-se opinions i prendre decisions informades. És l'única organització espanyola part del grup d'alt nivell sobre fake news i desinformació de la Comissió Europea. També és signant del Codi de Principis de la International Fact-Checking Network. A Espanya, DKV està implantat en tot el territori nacional amb una àmplia xarxa d'oficines d'assegurances de salut (https://cat.dkvseguros.com/seguros-medicos-particulares/) i consultoris, on treballen gairebé 2.000 treballadors que donen servei a prop de 2 milions de clients.

Maldita