DKV presenta una guia amb les millors pràctiques al món per reduir l'obesitat infantil

Si es mantenen les tendències actuals, el nombre de lactants i infants petits amb sobrepès augmentarà a 70 milions el 2025. Els països de l'arc mediterrani són els que tenen més prevalença d'infants obesos.

DKV ha elaborat un manual de bones pràctiques per promoure més i millors iniciatives pel que fa a la prevenció de l'obesitat infantil, una de les principals problemàtiques actuals a escala mundial.

Les diferents administracions nacionals, autonòmiques i locals han d'establir línies de col·laboració publicoprivada amb l'objectiu d'impactar en tota la societat i aconseguir la màxima eficàcia de resultats.

El Institut DKV de la Vida Saludable ha presentat l'informe “Bones pràctiques en la prevenció de l'obesitat infantil”, elaborat en col·laboració amb la Fundació Ship2B i l'expert en obesitat infantil, Rafael Casas, amb l'objectiu d'identificar les millors iniciatives, nacionals i internacionals, en prevenció de l'obesitat infantil i que hagin aportat solucions d'interès per a la comunitat mèdica, els responsables polítics i la societat en general. Un treball que continua amb la tasca iniciada per DKV amb la publicació del I Estudi sobre obesitat infantil a Espanya, el 2016, o de l'Estudi de Benestar en la Infància, difós el 2018.

“Bones pràctiques en la prevenció de l'obesitat infantil” explica i analitza els resultats de les 60 millors pràctiques amb un impacte social demostrat en la prevenció de l'obesitat infantil, tant en l'àmbit nacional com internacional, catalogades en 8 categories, que recullen des de campanyes de salut pública i programes comunitaris, bones pràctiques en l'àmbit educatiu, l'entorn urbà o l'alimentació saludable, així com programes específics per a famílies, professionals o l'ús de noves tecnologies.

L'informe també posa de manifest algunes xifres preocupants. Segons l'Organització Mundial de la Salut (OMS), a tot el món el nombre d'infants de 0 a 5 anys que pateixen sobrepès o obesitat va augmentar de 32 milions el 1990 a 41 milions el 2016. Si es mantenen les tendències actuals, es calcula que el nombre de lactants i infants petits amb sobrepès augmentarà a 70 milions el 2025.

A més, els països de l'arc mediterrani, entre els quals hi ha Espanya, són els que tenen més prevalença d'infants obesos, amb un percentatge d'obesitat d'entre un 18% i un 21% en nens i d'entre un 9% i un 19% en nenes. A Espanya, concretament, l'estudi ALADINO indica una prevalença del 41,3% de la suma d'obesitat i sobrepès en l'edat de 6 a 9 anys.

Els encarregats d'explicar les conclusions en la presentació que ha tingut lloc avui a Madrid han estat Silvia Agulló, directora de Negoci Responsable de DKV Seguros; Ignacio Martínez, CIO d'EHWIN, creadora de Growin, una aplicació especialitzada en el control del creixement i el sobrepès dels infants; el Dr. Rafael Casas, psiquiatre i expert en obesitat infantil, i la pediatra i divulgadora Lucía Galán (Lucía, mi pediatra).

Per a Lucía Galán, malgrat totes aquestes dades tan preocupants, la societat continua percebent l'excés de pes més com un problema estètic que de salut, cosa que es tradueix en actituds poc compromeses i en manca de motivació per al canvi. A més, ha apuntat que, en aquesta societat de la immediatesa, el difícil és provocar canvis que durin tota la vida. “Aquest és el repte de tots: pares, mares, mestres, institucions i societat en general. En especial, els professionals sanitaris hem de formar les famílies en hàbits de vida saludable i alimentació infantil”, ha afegit.

Per part seva, Silvia Agulló, directora de Negoci Responsable de DKV, ha explicat que una de les intencions d'aquest estudi és fer una crida a les diferents administracions nacionals, autonòmiques i locals per establir línies de col·laboració publicoprivada amb l'objectiu d'impactar en tota la societat i aconseguir la màxima eficàcia de resultats. Des de DKV, l'objectiu és “continuar avançant en el compromís d'estimular i promoure estils de vida saludables entre la població, i molt especialment en la prevenció de l'obesitat infantil a Espanya, una lluita que forma part del treball i el compromís de la companyia des de 2007 i que és un dels territoris estratègics de l'àrea de Negoci Responsable”, ha afegit Agulló.

El Dr. Rafael Casas, ha destacat 6 pràctiques exemplars, que responen més bé als criteris que s'han considerat com a variables clau: repte que representa, públic a què s'adreça, implicació de diferents agents clau, sostenibilitat, escalabilitat, impacte social. A més, cadascuna d'aquestes destaca en algun aspecte rellevant, com estimular la participació activa de les famílies vulnerables de Sa-Fa-Lin, la implicació de diferents agents clau de Nereu o Idefics, la facilitat didàctica de Nutriplato, l'ús de noves tecnologies de Food Scanner app o la mobilització social de Sets.

Entre aquestes, l'aplicació Growin, una eina digital pediàtrica dirigida a professionals de la salut i pares, que permet fer un seguiment i una predicció del creixement dels infants i prendre decisions personalitzades per a cada infant, afavorint els hàbits de vida saludables i reduint l'obesitat infantil. Segons el seu creador, Ignacio Martínez, el repte de Growin ha estat plantejar una solució a un problema global com l'obesitat infantil i generar un canvi positiu gràcies a la tecnologia. “Growin aporta un servei necessari, que també té efectes en la recerca clínica i que genera impacte social, compartint experiència i interaccions amb els usuaris que hi participen amb informació de valor”.

Les dades recopilades per l'informe posen de manifest la creixent preocupació de les autoritats sanitàries per la problemàtica de l'obesitat infantil al món. Des de l'OMS, les autoritats sanitàries europees i nacionals, així com de les diferents comunitats autònomes espanyoles i, cada vegada més, locals, moltes organitzacions ja han situat l'obesitat infantil com una de les polítiques prioritàries de la seva comunitat. Atesa la magnitud del problema, cal intensificar i desenvolupar noves iniciatives i donar-los la màxima visibilitat, compartir-les amb el màxim d'actors i donar-los un recorregut a llarg termini.

Per consultar l'informe complet de “Bones pràctiques en la prevenció de l'obesitat infantil”: https://dkvsalud.com/esinstituto/obesidad-infantil/buenas-practicas

L'Institut DKV de la Vida Saludable és una iniciativa creada per promoure la millora de la salut i la vida de la població mitjançant la divulgació d'informació i formació, orientada a inculcar hàbits saludables i potenciar la prevenció i els valors de l'exercici i els hàbits per a una vida sana.

DKV entén que les empreses han d'anar més enllà dels beneficis econòmics i assumir la seva responsabilitat ètica, social i mediambiental amb la societat a través d'accions adreçades als seus grups d'interès. Com a companyia asseguradora, DKV s'esforça per crear un món més saludable en els àmbits de la salut i el medi ambient, l'obesitat infantil, la inserció laboral de persones amb discapacitat i l'envelliment actiu.

A Espanya, DKV està implantat en tot el territori nacional amb una àmplia xarxa d'oficines d'assegurances de salut (https://cat.dkvseguros.com/seguros-medicos-particulares/) i consultoris, on treballen gairebé dos mil empleats, que donen servei a més de dos milions de clients.

Per a més informació http://dkv.es/hola

kv.es/hola

Bones pràctiques Obesitat Infantil