Consells perquè els menuts de la casa s'adaptin al canvi d'hora

El Servei Mèdic de DKV Seguros aporta alguns consells perquè els nens s'adaptin al canvi d'hora

El 27 d'octubre arriba un any més, el dia en què tots els espanyols hem de canviar les agulles del rellotge i adaptar-nos definitivament a l'horari hivernal. Un fet que pot influir negativament en el benestar de les persones més sensibles. En la unitat familiar, no solament els pares ho poden notar sinó, a més, els seus fills. Tant els joves com els nadons poden patir les conseqüències del canvi d'hora.

El cos humà disposa d'un regulador horari biològic que es troba al centre del cervell i que s'ajusta mitjançant els canvis de llum solar i alguns estímuls de l'entorn relacionats amb la rutina i l'alimentació. Aquest rellotge intern regula un cicle diari que afecta els nivells de les hormones i tot el cos, per la qual cosa, quan canvia el ritme de la llum externa o el ritme de les tasques, pot desorientar-se en el temps. És un fenomen semblant al jetlag.

Alguns símptomes que poden presentar els nens:

En el cas concret dels nens i els nadons, també es poden presentar alteracions en la vigília del son. Els pot resultar més difícil de l'habitual anar-se'n a dormir i poden tenir més somnolència al matí. Que el nen es desperti amb somnolència al matí pot tenir conseqüències negatives en el seu rendiment durant el dia: problemes d'atenció, irritabilitat, mal humor, menor tolerància a la frustració, cansament i desànim (especialment durant les primeres hores del dia), encara que això es magnificarà més o menys depenent del caràcter del nen.

Per conèixer i prevenir en la mesura del possible aquestes alteracions conseqüència del canvi horari, podem tenir en compte algunes mesures tal com indica també l'Associació Espanyola de Pediatria:

• Preparar els nens dies abans fent un avançament gradual de l'hora de despertar-se i de la resta d'horaris del dia, idealment uns quinze minuts cada dia des de quatre dies abans. Així els dies previs s'anirà adaptant fins a arribar al dia del canvi d'hora.
  • Canviar gradualment els horaris dels seus àpats i migdiades des dels dies previs al canvi d'horari.
  • Cal que les migdiades siguin una prioritat, cosa que assegurarà que el nen estigui descansat i permetrà que la transició sigui més gradual.
  • Evitar l'exposició a pantalles des d'una hora abans d'anar-se'n al llit.
  • Si el nen pren medicaments de forma crònica, també s'hauria d'ajustar la medicació 15 minuts durant els quatre dies previs al canvi d'hora.
  • D'altra banda, hem d'insistir que els nens siguin conscients dels canvis i els vagin integrant –si ja estan en l'edat apropiada per a això–, per la qual cosa és important explicar-los el mesurament del temps, com canviarà l'hora i per què.

El canvi d'hora és una realitat a la qual hem de seguir adaptant-nos. També hem de tenir molt en compte que el son és important per a la nostra salut, encara que de vegades no li donem el protagonisme que mereix. Sent més conscients de com ens afecten els canvis en les nostres rutines diàries i dels aspectes positius de canviar determinats hàbits, podríem arribar a obtenir moltes millores en el nostre estat del benestar.

DKV entén que les empreses han d'anar més enllà dels beneficis econòmics i que han d'assumir la seva responsabilitat ètica, social i mediambiental amb la societat, a través d'accions dirigides als seus grups d'interès. Com a companyia asseguradora, DKV s'esforça per crear un món més saludable en els àmbits de la salut i el medi ambient, l'obesitat infantil, la inserció laboral de persones amb discapacitat i l'envelliment actiu.

A Espanya, DKV està implantat en tot el territori nacional amb una àmplia xarxa d'oficines d'assegurances de salut (https://cat.dkvseguros.com/seguros-medicos-particulares) i consultoris, on treballen gairebé dos mil empleats, que donen servei a més de dos milions de clients.